Channel development


Goed toegepaste channel development maakt dat er kansen worden gerealiseerd voor kosten besparing in combinatie met afzet markt groei. Bij channel development wordt de end to end chain geoptimaliseerd met als doel:

  • het penetreren van nieuwe geografische gebieden met de product lijn;
  • het bereiken van meer consumenten tegen minder onkosten;
  • het penetreren van gespecialiseerde markt segmenten voor specifieke vakmanschap of kennis;
  • het testen van nieuwe markten tegen gereduceerde risico niveau';
  • het inschatten van verkoop kansen in reactie op onverwachte verkoop vraag.

U ziet dat channel development zeer uitgebreid is en daartoe dient dan ook een optimaal gestroomlijnd aanleverings systeem met korte beslis lijntjes geïmplementeerd te worden.

Financiele prestatie verbetering

De channel development initieert op grote schaal manieren om de hoofd en sleutel doelstellingen aangaande het de financiële prestatie van:

  • de individuele channel partners binnen de chain danwel;
  • de channel als geheel;

te verbeteren. Met channel development worden alle eindjes tussen de producent, distributeur en de verkopende partij op de point of sale op elkaar afgestemd, zodoende dat de laagste kosten voor alle partijen worden gemaakt echter aan de consumenten vraag optimaal wordt voldaan.

Consumenten tevredenheid

Ondernemingen die grotendeels via sales channels opereren verliezen vaak het nabije contact met de consument en dat moet u middels channel development voorkomen. U dient bij de realisatie van een channel ervoor te zorgen dat de:

  • kwaliteit van de geboden service, dienst of product op een hoog niveau ligt;
  • maar dat ook de consumenten tevredenheid in stand wordt gehouden.

Bij een adequaat toegepaste channel development wordt het gehele spectrum aan activiteiten onder de loep genomen om zo het compleet te optimaliseren. Dit zijn de activiteiten van partners en verkoop punten, vanaf het opstarten van een channel tot de concrete invulling van het operationele plan.

Development bestaande en nieuwe channel

Channel development reageert direct zodra er aanvullende mogelijkheden van afzet worden gespot bij een mogelijk nieuwe afzet groep danwel nieuwe geografisch gebied. Daarbij is het belangrijk om te realiseren wat werkt binnen de channel en nog belangrijker welke aspecten daarnaast verbetert moeten worden. Daarnaast kan het zijn dat er een nieuwe channel moet worden ontwikkeld om zo aan de behoefte van nog meer consumenten te kunnen voldoen. Daarbij dient uiteraard goed worden gekeken naar gaten maar ook overlappende structuren in de channel. Gaten moeten worden gedicht maar overlappingen betekenen inefficient werken. Punten van verbetering zijn er veelal genoeg. Nadat de channels geoptimaliseerd zijn kunnen nieuwe mogelijkheden worden onderzocht danwel mogelijk strategische channel overgenomen binnen uw channels.

Afstemmen binnen de channel

Des te simpeler de structuur van de channel is, des te effectiever kan er gereageerd worden op ontstane mogelijkheden. Snel reageren is altijd uitermate belangrijk in de zakelijke wereld. De channel dient dan ook:

  • vlekkeloos te verlopen;
  • beslissingen dienen per ommegaande genomen te worden om te kunnen profiteren van de markt kansen;
  • de beslissing dient direct door gecommuniceerd te worden naar de juiste partijen zodoende dat de gehele channel op het juiste moment reageert.

Middels het optimaliseren van channel development kunnen markt- en afzetkansen gegrepen worden waarmee de financiele groei van de gehele channel maar ook de individuele onderdelen van die channel worden bevorderd. U ziet dan ook dat de channel development aan een totaal aanpak werkt waarbij de channel van begin tot eind wordt onderzocht. Geinteresseerd in marketing? Lees ook eens iets over visual merchandising.

Concrete business case

Bent u actief in de hengelsport en verkoopt u producten zoals:

  • Spinnerbaits
  • jerkbaits en
  • jigheads

Dan gelden bovenstaande tips en adviezen ook voor u!

     
    rss
    Карта